شواهد جدیدی از حضور رومیان باستان در جزیره اوک کانادا

(Courtesy of J. Hutton Pulitzer/InvestigatingHistory.org; Richard McCully/Public Domain)
(Courtesy of J. Hutton Pulitzer/InvestigatingHistory.org; Richard McCully/Public Domain)

کشف شمشیری در سواحل شرق کانادا که متعلق به روم باستان است، یکی از چندین نشانه‌‌‌‏های یافت شده‌‌‌‏ای‌‌‌‏ست که نشان می‌‌‌‏دهد ممکن است رومیان دو قرن پیش در این مکان استقرار داشته‌‌‌‏اند که ۸۰۰ سال پیش از ورود وایکینگ‌‌‌‏ها به این مکان بوده است.

شمشیر در سواحل جزیره اوک، استان نوا اسکاتیا، طی تحقیقاتی که بر مبنای افسانه‌‌‌‏ها و روایات قومی محلی در مورد گنجی دفن شده از در این جزیره بود، کشف شد. این تحقیقات در شبکه تلویزیونی محبوب History Channel با عنوان «نفرین جزیره اوک» توسط مردم دنبال می‎شد.

نقشه جزیره اوک، نوا اسکاتیا در کانادا (Norman Einstein/CC BY-SA)
نقشه جزیره اوک، نوا اسکاتیا در کانادا (Norman Einstein/CC BY-SA)

«جی‌‌‌‏هاتن پولیتزر» در فصل دوم برنامه وارد شد. تیم وی تحقیقاتشان را در این جزیره هشت سال پیش از برنامه سال ۲۰۱۳ شروع کرد.

پولیتزر به اپک تایمز اطلاعات منحصر به فردی در مورد اکتشافات جدید صورت گرفته در جزیره داده و گفته است که شمشیر نظریه حضور رومیان در این مکان را تأیید می‌‌‌‏کند.

پولیتزر یک کارآفرین شناخته شده و مخترع است. وی کمی بیش از یک دهه پیش، با تحقیق درباره تاریخ از دست رفته این بخش از کانادا و در مقام یک محقق و نویسنده مستقل با کارشناسان بسیاری همکاری داشت و در حالی که به بررسی رمز و راز جزیره اوک مشغول بود، معروف شد.

در حال حاضر نظریه او در مورد حضور روم باستان در این جزیره با مقاومت روبرو شده است؛ چراکه مخالف نظریه پذیرفته شده حضور وایکینگ‌‌‌‏ها به عنوان اولین کاشفان قدیمی است که موفق به ساخت دنیای جدید شدند.

وی ایده مورخان و باستان شناسان را زیر نظر برده و می‌‌‏گوید که آن‌‌‏ها با توجه به ایده‌‌‏های از قبل تعیین شده مسائل را مورد بررسی قرار می‌‌‏دهند به طوری که تغییر این ایده تحولی بزرگ است؛ پس حضور رومیان را قبول ندارند.

جی‌‌‌‏هاتن پولیتزر
جی‌‌‌‏هاتن پولیتزر

به گفته پولیتزر اعتبار شمشیر کشف شده در جزیره با استفاده از بهترین آزمایشات تایید شده است.

شمشیر به تنهایی حضور رومیان را در جزیره اوک ثابت نمی‌‌‌‏کند. این امکان وجود دارد که فردی در حدود چند صد سال پیش در حالی که این عتیقه را از روم در دست داشته با کشتی خود را به نزدیکی این جزیره رسانده است. یا ممکن است کاشفان دیگری شمشیر را در این منطقه جا گذاشته باشند.

اما شواهد و آثار دیگر نیز در این مکان پیدا شده است که به سختی می‌‌‌‏توان گفته‌‌‌‏های پولیتزر را رد کرد.

با توجه به آزمایشگاه‌‌‌‏های دولتی آمریکا از سایر وسایل کشف شده که مورد مطالعه قرار گرفته می‌‌‌‏توان به سنگی با رونوشتی به زبان امپراتوری روم باستان، تپه دفن شده به سبک روم باستان، پیکان‌‌‌‏های کمان پولادی و سکه مربوط به روم باستان اشاره کرد.

شمشیر

ترکیب فلزی شمشیر با استفاده از اشعه ایکس (XRF) تأیید کرد که شمشیر متعلق به زمان روم باستان است. تست XRF که با استفاده از اشعه، اتم‌‌‌‏ها در فلز را تحریک می‌‌‌‏کند برای مشاهده چگونگی ارتعاشات اتم‌‌‌‏ها استفاده می‌‌‌‏شود. محققان همچنین می‌‌‌‏توانند نوع فلزات را مشخص کنند. در میان مواد شناسایی شده در شمشیر فلزاتی چون روی، مس، سرب، قلع، آرسنیک، طلا، نقره، پلاتین شناسایی شد.

به گفته پولیتزر این یافته‎ها با متالورژی روم باستان هماهنگ است. برنز مدرن از سیلیکون به عنوان یک آلیاژ اصلی استفاده می‌‌‌‏کند اما سیلیکون در شمشیر وجود ندارد.

پولیتزر در حالی که دستگاه XRF در دست دارد. (Courtesy of J. Hutton Pulitzer/InvestigatingHistory.org)
پولیتزر در حالی که دستگاه XRF در دست دارد. (Courtesy of J. Hutton Pulitzer/InvestigatingHistory.org)

تاکنون چندین شمشیر مشابه در اروپا یافت شده است. اما این مدل شمشیر یک تصویر از هرکول بر دسته شمشیر آن هک شده است و اعتقاد بر این است که این شمشیر تشریفاتی است و توسط امپراتوری کومودوس به گلادیاتورها و جنگجویان برجسته داده شده است. موزه ناپل یک کپی از شمشیر را در مجموعه خود ساخته است.

اگرچه کپی‌‌‌‏ ساخته شده در ظاهر با شمشیر پیدا شده در جزیره اوک فرقی ندارد، اما پولیتزر می‌‌‌‏گوید که آزمایشات انجام شده تأیید می‌‌‌‏کنند که شمشیر اصلی یک ماکت چدنی نیست. شمشیر همچنین دارای یک اهن ربا است که در جهت یابی کمک می‌‌‌‏کند و این مورد در مدل کپی آن وجود ندارد.

برنامه History Channel شمشیر را از یکی از ساکنان محلی به دست آورده طوری که شمشیر از سال ۱۹۴۰ بین اعضای خانواده دست به دست شده است. شمشیر در واقع به طور غیر قانونی کشف شد. یابندگان هرگز در مورد کشف خود با کسی صحبت نکردند و تنها این اواخر به دلیل علاقه مردم به گنج‌‌‌‏های دفن شده در جزیره اوک، این موضوع عمومی گردید.

یک کشتی شکسته نیز در نزدیکی جایی که شمشیر کشف شد شناسایی شده است. تیم پولیتزر با استفاده از سونار مکان مورد نظر را اسکن کرده است و تحقیقات وی که در برنامه نیز پخش شده است، وجود یک کشتی شکسته زیر آب را در همان محل تأیید کرده است.

بر همین اساس تیم تحقیقاتی پولیتزر و سایر محققان خواستار حمایت دولت برای جستجو در زیر آب و بازیابی آثار مکشوفه از کشتی شکسته شدند.

شمشیر کشف شده در جزیره اوک (Courtesy of J. Hutton Pulitzer/InvestigatingHistory.org)
شمشیر کشف شده در جزیره اوک (Courtesy of J. Hutton Pulitzer/InvestigatingHistory.org)

برنامه «نفرین جزیره اوک» در ۱۹ ژانویه شمشیر رومی را نشان داد. پولیتزر پیشنهاد کار در مقام یک مشاور را برای فصل سوم رد کرد. او احساس می‌‌‌‏کرد که رویکرد برنامه برای تحقیقات و ادامه کار مناسب نیست.

فیلم نشان می‌‌‌‏دهد که شمشیر برای مطالعه و کشف ترکیبات شیمیایی به دانشگاه سنت ماری در هالیفاکس، نوا اسکوشیا به دکتر «کریستا بروسو»، استادیار شیمی سپرده می‌‌‌‏شود.

وی طی تحقیقاتش متوجه شد شمشیر از فلز روی، نوعی برنج مدرن ساخته شده است.

پولیتزر در این باره گفت: «برای ما عجیب بود که آن‌‌‌‏ها از چنین روشی ابتدایی برای آزمایش بر روی شمشیر استفاده کردند. آزمایش خوب و حرفه‌‌‌‏ای نبود. اما آنچه که ما را حتی گیج‌‌‌‏تر کرده، این واقعیت است که یافته‌‌‌‏ها با آزمایشات XRF متفاوت هستند و آن‌‌‌‏ها نتوانستند اشاره‌‌‌‏ای به استفاده از آرسنیک در ساخت شمشیر کنند.»

وی همچنین گفت که از وجود سایر فلزات در شمشیر و آهن ربا هم حرفی به میان نیامده است.

پولیتزر معتقد است که برنز استفاده شده در شمشیر ممکن است از یک معدن در برنیگربرگ، آلمان گرفته شده است. دو شمشیر رومی با مدل مشابه در نزدیکی سکونتگاه‌‌‌‏های روم باستان در این مکان یافت شده است و در این معدن، روی به طور طبیعی در سنگ معدن ایجاد می‌‌‌‏شود. به نظر وی ممکن است فلز روی شمشیر بعدا در آن ایجاد شده و به آن اضافه نشده است.

دکتر بروسو شمشیر را با ترکیبات برنجی در نظر گرفته است. برنج و برنز هر دو آلیاژهای مس هستند و هر دو توسط رومیان باستان مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال پولیتزر گفت که شمشیر را باید در بخش برنز طبقه بندی کرد؛ به این دلیل که روی به طور طبیعی در آن ایجاد شده است و به آن اضافه نشده است.

وی همچنین امیدوار است آزمایشات بیشتری توسط دانشمندان با تجربه در زمینه آثار باستانی رومی انجام شود و این آزمایشات روی سایر آثار کشف شده در این جزیره که احتمال حضور رومیان را نشان می‌‌‌‏دهد، انجام شود.

سنگی از سرزمین شرقی باستان

در سال ۱۸۰۳، سنگی در ۲۷ متری زیرِ زمین در جزیره اوک کشف شد و «سنگ ۹۰ فوتی» نام گرفت.

اولین گروه گنج‌‌‌‏یابی جزیره، مردانی جوان بودند که فرو رفتگی روی زمین را دیدند. بر بالای فررفتگی درخت بلوطی تنومند بود که بر روی آن قرقره‌‌‌‏ای قرار داشت. از کنجکاوی زمین را کندند و چوب‌‌‌‏هایی را با فواصلی یکسان به سمت پایین یافتند. سپس سنگ را یافته و از خاک خارج کردند. پیش از آنکه بتوانند بیشتر به سمت پایین بروند، آب دریا گودال را در بر گرفته بود. چنین طراحی شده بود که اگر کسی تلاش کند به گنجینه دست یابد، با آب دریا که به آن وارد می‌‌‌‏شد غرق می‌‌‌‏گشت.

بر روی سنگ ۹۰ فوتی علامتی ناشناخته و قدیمی نوشته شده است. پس از کشف رمز مشخص شد که نوشته‌‌‌‏ها در سال ۱۹۴۹ رمزیابی شده بودند و چنین می‌‌‌‏گوید که گنج پنهان شده ۱۲ متر پایین‌‌‌‏تر از این سنگ است.

با آنکه نقاشی‌‌‌‏هایی از این سنگ باقی مانده، خود سنگ در سال ۱۹۱۲ گم شده بود. پولتزر به طور انحصاری به اپک تایمز اعلام کرد که سنگ را یافته و آنالیز سنگ نشان می‌‌‌‏دهد که ممکن است سنگ ارتباط قوی به امپراتوری روم باستان داشته باشد.

سنگ از طرفی شخصی که به جزو گروه گنج یابی جزیره است به پولتزر داده شد.

نوشته‌‌‌‏های بر روی سنگ ۹۰ فوتی
نوشته‌‌‌‏های بر روی سنگ ۹۰ فوتی

پولیتزر گفت که تعبیر نوشته‌‌‌‏های بر روی سنگ که به سال ۱۹۴۹ برمی‌‌‌‏گردد اشتباه انجام شده است. نوشته‌‌‌‏های روی سنگ با استفاده از یک برنامه کامپیوتری که به یک پایگاه داده از زبان مرتبط است، خوانده شده و نشان می‌‌‌‏دهد که سنگ نوشته‌‌‌‏ها مربوط به امپراتوری روم باستان است.

نوشته‌‌‌‏های حک شده بر روی سنگ ۹۰ فوتی، از زبان پروتو-سینتیک است که ملوان‌‌‌‏های باستان به عنوان یک زبان مشترک برای برقراری ارتباط در بنادر در زمان امپراتوری روم استفاده می‌‌‌‏کردند.

نوشته‌‌‌‏های حک شده بر روی سنگ ۹۰ فوتی ، از زبان پروتو-سینتیک است که ملوان‌‌‌‏های باستان به عنوان یک زبان مشترک برای برقراری ارتباط در بنادر در زمان امپراتوری روم استفاده می‌‌‌‏کردند.

پولیتزر گفت که از آنجا که سنگ ۹۰ فوتی در سال ۱۸۰۳ کشف شده است، نمی‌‌‌‏تواند جعلی بوده باشد.

با استفاده از مشاهدات پولیتزر گمان می‌‌‌‏کند که جنس سنگ از یک نوع متمایز به نام سنگ آذرین امپراطوری است که به طور طبیعی در شمال امریکا وجود ندارد. ادامه آزمایشات ترکیب معدنی سنگ را مشخص خواهد کرد.

بخشی از تابوت سنت هلن، مادر امپراتور روم کنستانتین در قرن ۴، حک شده در سنگ اذرین امپراطوری. (Wendy Van Norden)
بخشی از تابوت سنت هلن، مادر امپراتور روم کنستانتین در قرن ۴، حک شده در سنگ اذرین امپراطوری. (Wendy Van Norden)
از مجسمه «پرتره چهار فرماندار» ساخته شده از سنگ آذرین ۳۰۰ سال پس از میلاد مسیح ، که چهار امپراتوری روم رابه تصویر کشیده است. در حال حاضر مجسمه در کلیسای سنت مارک در ونیز، ایتالیا واقع شده است. (Crisfotolux/iStock)
از مجسمه «پرتره چهار فرماندار» ساخته شده از سنگ آذرین ۳۰۰ سال پس از میلاد مسیح ، که چهار امپراتوری روم رابه تصویر کشیده است. در حال حاضر مجسمه در کلیسای سنت مارک در ونیز، ایتالیا واقع شده است. (Crisfotolux/iStock)
تصویری از پیکان مخصوص کمان که در الوار چوبی در جزیره اوک پیدا شد. پیکان بالا سمت راست، تصویر اصلی است و نقاشی نیست. (Courtesy of J. Hutton Pulitzer/InvestigatingHistory.org)
تصویری از پیکان مخصوص کمان که در الوار چوبی در جزیره اوک پیدا شد. پیکان بالا سمت راست، تصویر اصلی است و نقاشی نیست. (Courtesy of J. Hutton Pulitzer/InvestigatingHistory.org)

تخمین زده می‌‌‌‏شود که درخت زمانی که قطع شده هزار ساله بوده است و مشخص شده است که صدها سال قبل به درخت ضربه زده شده، اما معلوم نیست که چه زمانی درخت برای تهیه الوار، تکه تکه شده است.

تحقیقات دقیق‌‌‏تر بر روی پیکان‌‌‌‏ها زمانی صورت گرفت که به یک آزمایشگاه تست سلاح‌‌‌‏های نظامی ایالات متحده فرستاده شدند.

این آزمایشگاه اظهار داشت که پیکان‌‌‌‏ها از دوره زمانی ایبریا «Iberia» آمده است و برای تهاجم‌‌‌‏های مختلف امپراتوری روم و یا با عملکرد شمشیر استفاده می‌‌‌‏شده است.

در حال حاضر اسناد و مدارک در اختیار مسئولان جزیره قرار دارد و اپک تایمز نمی‌‌‌‏تواند نتایج آزمایشگاه را بدون مدارک تأیید کند. در حالی که History Channel به سؤالات اپک تایمز پاسخی نمی‌‌‌‏دهد، پولیتزر از تأیید و مشاهده نتایج آزمایشات از طریق تماس با سیستم ارتش ایالات متحده در ناتیک، ماساچوست خبر داد.

پولیتزر درباره نتیجه دیدارش با ریک لاگیلاس از برنامه «نفرین جزیره اوک» به اپک تایمز گفت: «پاسخ دادند که نام ما را استفاده نکنید، ما را در نتایج این تحقیقات شریک نکنید، از نام دانشگاه استفاده نکنید. و به کسی نگویید که این ابزار را برای آزمایش نزد ما فرستاده‌‌‌‏اید. این خطرناک است، این کار حرفه من را به خطر می‌‌‌‏اندازد. من نمی‌‌‌‏خواهم به هیچ وجه درگیر این مسئله شوم.»

به گفته پولیتزر، این ادعا را که رومی‎ها این ابزار را به دنیای جدید آوردند، ثابت می‌‌‌‏کند.

تپه‌‌‌‏های خاکسپاری باستانی به سبک روم باستان

در سواحل جزیره اوک تپه‌‌‌‏های زیر آب رفته‌‌‏ای وجود دارند که به گفته «جیمز پی‌‌‌‏شورز» استاد دانشگاه ویسکانسین-مدیسن ‌‌‌‏ منشاء بومی آمریکا ندارند.

جیمز پی‌‌‌‏شورز در مقاله خود گفت: «به نظر من تپه‌‌‌‏های زیر آب به سبک خارجی‌‌‏ست و به سبک بومی نوا اسکوشیا و یا بومی آمریکا شمالی نیست.»

وی در مقاله توضیح می‌‌‌‏دهد که شواهدی وجود دارد که نشان می‌‌‌‏دهد رومی‌‌‌‏ها آن را در نوا اسکوشیا ساخته‌‌‌‏اند. مقاله با کمک پولیتزر و چند دانشمند دیگر بزودی منتشر خواهد شد.

پی‌‌‌‏شورز همچنین گفت: «تپه‌‌‌‏ها بین سال‌‌‌‏های ۱۵۰۰ قبل از میلاد مسیح و ۱۸۰ سال بعد از میلاد مسیح ساخته شده است.»

به گفته وی تپه‌‌‌‏ها با سنگ پرشده‌‌‌‏اند و همانند تپه‌‌‌‏های باستانی اروپا و سرزمین شام در زمان‌‌‌‏های قدیم است و با علم ستاره شناسی همگام است.

تیم پولیتزر تپه‌‌‌‏های زیر آب را با استفاده از اسکن و گرفتن عکس توسط غواصان بیشتر بررسی کرد.

ارتباط سنگ‌‌‌‏ و روم باستان

پولیتزر گفت که آثار دیگری در این جزیره یافت شده است که ممکن است، با مطالعه بیشتر این نظریه را که رومی‌‌‌‏ها در این منطقه استقرار داشتند، پشتیبانی کند. برای مثال کشف سنگی با علائم رومی در جزیره.

این مسئله باعث تحقیقات و همکاری بیشتر تیم پولیتزر با کارشناسان زبان باستانی و مقایسه علائم با دیگر کاراکتر کتیبه شناخته شده رومی است. انتظار می‌‌‌‏رود که علائم متعلق به بخش ناوبری روم باستان باشد.

عکس سنگی که علائم رومی روی آن حک شده (Courtesy of J. Hutton Pulitzer/InvestigatingHistory.com)
عکس سنگی که علائم رومی روی آن حک شده (Courtesy of J. Hutton Pulitzer/InvestigatingHistory.com)

شواهد جدیدی از حضور رومیان باستان در جزیره اوک کاناداسنگ نگاره‌‌‌‏های کشف شده در نوا اسکاتیا به گفته تیم پولیتزر به دریانوردان باستان و سربازان رومی برمی‌‌‌‏گردد.یک سکه کارتاژ (از تونس باستان) در نزدیکی جزیره اوک پیدا شد و توسط دکتر «جورج باردن» از انجمن جغرافیایی سلطنتی کانادا تأیید شد. وی همچنین صحت دو سکه ۲۵۰۰ ساله کارتاژ که به طور تصادفی در نزدیکی اقیانوس دارتمت، نوا اسکاتیا پیدا شده است را تأیید کرده است.

سکه کارتاژ (Courtesy of J. Hutton Pulitzer/InvestigatingHistory.org)
سکه کارتاژ (Courtesy of J. Hutton Pulitzer/InvestigatingHistory.org)

پولیتزر معتقد است که از آنجا که رومی‌‌‌‏ها در ساخت کشتی‌‌‌‏های بزرگ و یا در بخش دریانوردی مهارت کافی نداشتند از کارتاژها (تونسی‌‌‏های باستان) برای کشتی سازی و سفرهای دریایی کمک گرفتند.

پولیتزر اشاره کرد که اگر کسی از او بپرسد که آیا او می‌‌‌‏تواند شخصا از اقیانوس اطلس با کشتی عبور کند، جوابش بله است، نه به این خاطر که او شخصا می‌‌‌‏تواند قایقرانی کند، بلکه چون می‌‌‌‏تواند سوار یک کشتی شده و به کمک ان از منطقه عبور ‌‌‌‏کند. این مسئله برای رومیان نیز صحت دارد.

«مایرون پین» از دانشگاه ایالتی اوکلاهما گفت که معتقد است که در زمان‌‌‌‏های پیش از کلمبوس دریانوردان باستان سفر «هاپ» داشته باشند. آن‌‌‌‏ها طی مسیر دریایی در بریتانیا، ایسلند، گرینلند، جزیره بافین، کیپ برتون و در نهایت جزیره اوک توقف داشتند.

نقشه‌‌‌‏ای که مسیر دریانوردان باستان را نشان می‌‌‌‏دهد و از تنگه جبل الطارق، معروف به ستون‌‌‏های هرکول، شروع می‌‌‌‏شود و به نوا اسکاتیا، کانادا ختم می‌‌‌‏شود. (Kaan Tanman/iStock)
نقشه‌‌‌‏ای که مسیر دریانوردان باستان را نشان می‌‌‌‏دهد و از تنگه جبل الطارق، معروف به ستون‌‌‏های هرکول، شروع می‌‌‌‏شود و به نوا اسکاتیا، کانادا ختم می‌‌‌‏شود. (Kaan Tanman/iStock)

به گفته پولیتزر جزیره اوک ایستگاه آخر انتخاب شده است؛ چرا که آب اقیانوس در آن منطقه تمیز و شفاف بوده است و درختان بلوط بلند در امتداد خط ساحل کشیده شده بودند.

پولیتزر امیدوار است که آثار یافت شده در جزیره توجه کارشناسان دنیا را به خود جلب کند و این منطقه را تحت بررسی قرار دهند. اثبات حضور رومیان باستان در کانادا تحولات بزرگی را از مردمان اولیه کانادا به وجود می‌‌‏آورد.

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09126931900