آموزش ساخت مدار فلزیاب ساده

فلزیابفلزیاب بوسیله یك سر آشكار ساز (كه معمولاً یك سیم پیچ الكتریكی در نزدیكی سطح زمین است) كار می كند. یك میدان مغناطیسی كه بوسیله این سیم پیچ به وجود می آید، در خاك نفوذ می كند، اگر میدان از آهن، فولاد، یا فلزات خاص دیگر عبور كند، یك جریان ضعیف در فلز ایجاد می نماید. این جریان متقابلاً میدان مغناطیسی تولید می كند، كه از همان سیم پیچ یا سیم پیچ دیگری در سر فلزیاب عبور می كند، و سیگنال ضعیفی را در این سیم پیچ ایجاد می كند.

قطعات حساس الكترونیكی این سیگنال را آشكار نموده و یك لامپ یا عقربه یا صدای هشدار دهنده ای را در گوشی فعال می كنند، و این نشانگر یافتن یك جسم فلزی در زیر خاك است.

طلایاب

فلزیاب

همچنین فلزیاب ها برای شناسایی و رد كردن غذاهای فاسد شده توسط اجسام فلزی، نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

جستجو در شن

یك فلزیاب عملیاتی كه می تواند آهن یا اشیاء فولادی را پیدا كند، بسازید. چنین اجسامی میدان مغناطیسی ای (حاصل از آشكار ساز) را پخش می كنند، و سیگنال ضعیف الكتریكی در سیم پیچ (اطراف آهن ربا) ایجاد می كنند. سیگنال ها تقویت شده و بیزری را به صدا در می آورند. قبل از ساخت این مدار حتماً درس “ساخت مدار وآشنایی با قطعات” را مرور كنید.

مدار فلزیابآنچه شما نیاز دارید:

جام بزرگ یا بشقاب پلاستیكی، شن، چسب نواری، اره، قلم، ٥٠ گرم خمیر مجسمه سازی، آهن ربای (یا آهن رباهای) قوی، قیچی، كاتر، بردبورد و پایه، تقویت كننده عملیاتیTL٠٧١، ترانزیستورNPN – مشابهBC٤٤١، سیم لاكی نمره ٣٢ با روكش نازك، سیم روكش دار، دو باتری ٩ ولتی به همراه سری آن، گیره كاغذ، بیزر، سیم چین، سیم لخت كن، بطری بزرگ پلاستیكی دسته دار

مدار فلزیاب

١- از یك بزرگتر بخواهید قسمت عمده ته بطری پلاستیكی را ببرد. یك لبه آویزان پلاستیكی را باقی بگذارید تا ته بطری به شكل لولا به آن آویزان شود.

مدار فلزیاب

٢- ته بطری پلاستیكی را خم كنید تا سر فلزیاب ساخته شود. مقداری خمیر مجسمه سازی به زیر لولا بچسبانید، تا ته نسبت به باقی بطری ٩٠ درجه قرار گیرد.

مدار فلزیاب

٣- دویست دور سیم روكش دار حول آهن ربا بپیچید، اطراف قطب ها را خالی بگذارید. ١٥سانتیمتر از هر طرف سیم پیچ را آزاد بگذارید. انتهای سیم ها را لخت كنید. این سیم ها را به سیم روكش دار معمولی وصل نمایید. این سیم ها را (همانند شكل مدار زیر) به بردبورد وصل كنید.

مدار فلزیاب

قطعات را همانند شكل زیر بر روی بردبورد قرار دهید.

در جدول زیر نحوه سیم كشی آمده است.

مدار فلزیاب

در پایان بیزر و سیم پیچ را به بردبورد وصل كنید.

مدار فلزیاب

مدار فلزیاب

٤- پس از آنكه بیزر و سیم پیچ به بردبورد وصل شدند، به كمك خمیر مجسمه سازی پایه، بردبورد، بیزر و باتری را در داخل بطری محكم كنید. آهن ربا و سیم پیچ را در قسمت پایین بطری محكم كنید به طوری كه یكی از قطب های آن به سمت پایین باشد.

مدار فلزیاب

٥- از یكی از دوستانتان بخواهید چند گیره كاغذ فولادی را در ظرف شن مخفی كند. فلزیاب را به فاصله یك سانتیمتر روی شن ها حركت دهید. هنگامی كه فلزیاب به جسم فلزی برسد بیزر بوق می زند.

مدار فلزیاب

آشكار ساز وسایل نقلیه

برخی چراغ های راهنمایی و رانندگی به فلزیاب و شمارنده خودرو مجهز هستند. چراغ ها به یك سیم حلقه های الكتریكی (واقع در سطح جاده) متصل هستند. همانند سیم پیچ فلزیاب، این حلقه ها فلزات داخل خودروهای عبوری را آشكار می كنند، و سیگنالی به چراغ راهنمایی می فرستند كه نشانگر حضور خودرو است.

مدار فلزیاب

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09126931900